Kindcentrumondersteuningsprofiel (KOP)In het KOP wordt beschreven welke mogelijkheden, grenzen en ambities de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.
Passend Opvang & Onderwijs op Kindcentrum Margriet Alle kinderen verdienen een passende plek in de kinderopvang en het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken kindcentra samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die ons kindcentrum kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een kindcentrum voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht biedt een eerste richting.
Ondersteuning die ons kindcentrum biedt in de ontwikkeling van uw kind
De taak om ouders te betrekken bij ondersteuning ligt bij:
Deze voorzieningen zijn voor ons beschikbaar
In het kindcentrum
Via samenwerkingsverband of PIT bestuur
Specialisten Deze specialisten zijn voor ons beschikbaar Op het kindcentrum
Via samenwerkingsverband of PIT bestuur
Ontwikkelaanbod Dit onderwijsaanbod is bij ons geïntegreerd aanwezig
Op het kindcentrum
Via samenwerkingsverband of PIT bestuur
Onze visie op ondersteuning We hebben aandacht voor hoofd, hart en handen. In ons onderwijs komt dat tot uiting door het realiseren van een doorgaande lijn van 4-13 jaar, met aandacht voor de basisvaardigheden, maar ook met alle aspecten van het mens zijn. Binnen de groep streven we naar onderwijs op maat, waarbij getracht wordt de maximale ontwikkeling, passende bij het kind, te halen op alle ontwikkelingsgebieden, dit alles gerelateerd aan van wat wij als kindcentrum kunnen bieden Een deel van de leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften kunnen worden opgevangen op ons kindcentrum. Dit is afhankelijk van de aanwezige expertise, beschikbare ruimte, financiën, omvang en deskundigheid van het team. Als voorwaarde stelt het kindcentrum hierbij dat het optimaal ondersteund wordt door het samenwerkingsverband bij het afstemmen van het onderwijs op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de betreffende leerlingen.
Sterke punten in onze ondersteuning We bieden een veilig pedagogisch klimaat door de Kanjertraining in te zetten. In het onderwijsaanbod legt het kindcentrum een grote focus op de taalontwikkeling (NT2). Er is veel ervaring op het gebied van diverse culturele achtergronden aanwezig. Het team heeft goed zicht op de ontwikkeling van kinderen. Het vervolgsucces op het voortgezet onderwijs, op basis van het advies in groep 8, is groot.
Grenzen aan onze ondersteuning Er is een protocol aannamebeleid, waarin beschreven staat welke stappen we nemen bij aanname van een kind. Hierbij wordt bekeken of het kindcentrum de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer het extra intensieve arrangement (op cognitief en sociaal-emotioneel gebied) niet meer toereikend is en het kind meer ondersteuning nodig heeft, wordt het kind besproken met ouders, kindcentrum en Samenwerkingsverband/Jeugdteam om te bepalen welke onderwijsplek passend is. Een veilige basis is nodig om tot leren te komen. Wanneer dit in gedrang komt door het gedrag van een kind, kan dit leiden tot schorsing of verwijdering. Dit staat beschreven in het protocol Schorsing en verwijdering van PIT.
In het algemeen kan men dus stellen dat de grens bereikt is, wanneer op één of andere manier de balans in de groep verstoord wordt, waarbij alle bovenstaande punten in acht dienen te worden genomen. Het kindcentrum stelt dat het samenwerkingsverband een beroep op de school kan doen voor onderwijs vanaf vier jaar en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in principe op alle gebieden, met inachtneming van het hierboven gestelde. Als voorwaarde stelt het kindcentrum hierbij dat het optimaal ondersteund wordt door het samenwerkingsverband bij het afstemmen van het onderwijs op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de betreffende leerlingen. Afhankelijk van de beschikbaar gestelde middelen kan een deel van de leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften opgevangen worden binnen ons kindcentrum. Eén en ander is afhankelijk van de aanwezige expertise, de beschikbare ruimte, financiën en de omvang en deskundigheid van het team.
Onze ambities en ontwikkeldoelen Het opbouwen van expertise binnen het team is een continue speerpunt binnen het kindcentrum. Zowel individueel als teambreed. Het realiseren van educatief partnerschap, met als doel de leerkrachten te ondersteunen in het bieden van passend onderwijs.
PSG Welke ondersteuning kunnen wij bieden voor kinderen tussen de 2-4 jaar?
Stappen die gezet worden bij zorg over een kind tussen de 2-4 jaar. PM deelt de zorg met ouders Observatie VVE coach/IB Bespreking met ouders Consult en observatie CJG of SWV Bespreking in het ondersteuningsteam
Zie het pedagogisch werkplan 0-4 van PIT en van kc Margriet Pedagogisch Werkplan 2-4 jaar kc Margriet 2022
Waar liggen onze grenzen bij de opvang van kinderen tussen de 2-4 jaar? Wanneer binnen de groep niet aan de ondersteuningsbehoeftes/zorgvraag kan worden tegemoet gekomen.
Overgang peuter naar kleutergroep Als er vanuit het intakegesprek met ouders, overdrachtsgesprek PSG en overdrachtsdocumenten blijkt dat het kind geen zorgvraag / ondersteuningsbehoefte heeft, kan een kind moeiteloos over naar de kleutergroep.
Samenwerking opvang & onderwijs bij ondersteuningsbehoeften
Kindcentrum Ondersteunings Profiel 2021-2022
|
Agenda |
Contactgegevens |